Hollandse cultuur en museaInteressante en veel bezochte musea in Nederland

Groninger Museum – Groningen

Het Groninger Museum is sinds 29 oktober 1994 gevestigd aan de zuidkant van het centrum van Groningen. Het museum herbergt vier verschillende collecties, en eigenlijk mag het gebouw van het Groninger Museum gerekend worden als vijfde collectie. U bent op uw plaats in het Groninger Museum, als u geïnteresseerd bent in:

  • De archeologie en geschiedenis van Groningen;
  • hedendaagse beeldende kunst (vanaf 1950);
  • oude beeldende kunst (vanaf 1500 tot 1950);
  • kunstnijverheid, belangrijkste deelcollecties Chinees en Japans porselein.

Iedere maandag is het Groninger Museum gesloten, op de andere dagen kunt u terecht van 10.00 uur tot 18.00 uur.

Groninger Museum, het gebouw

De huisvesting van het Groninger Museum kan aangemerkt worden als zeer opmerkelijk. De ontwerper van het gebouw is de Italiaan Alessandro Mendini. Op 28 september 1987 is aan hem het startsein gegeven voor het ontwerpen van een bouwwerk, dat tot de hedendaagse kunst kan worden beschouwd. Één van de financiers van het gebouw is de Nederlandse Gasunie, welke op dat moment haar 25 jarige bestaan vierde en het toepasselijke bedrag van 25 miljoen gulden schonk.

Het gebouw is gestationeerd op een unieke locatie, die de binnenstad verbindt met het stationsgebied. De buitenkant van het gebouw oogt als een plaatst, waar design en kunst worden tentoongesteld, dit wordt ook onderstreept door de brug die aan de kant van het stationsgebied is gemarkeerd. Als de brug omhoog staat, is vanuit de stad een kunstwerk van Wim Delvoye te zien, het kunstwerk is aan de onderzijde van de brug geplaatst.

Alessandro Mendini heeft bij zijn ontwerp rekening moeten houden met de vier collecties, die het Groninger Museum waarborgt, zij vormen als het ware de identiteit van het bouwwerk. Daarnaast zijn vanuit de gemeente Groningen een aantal eisen gesteld, een directe connectie voor fietsers en voetgangers tussen de binnenstad en het stationsgebied was een vereiste. Ook de scheepvaart mocht niet worden beperkt en beide oevers moesten elkaar kunnen blijven zien.

In het jaar 1990 is het ontwerp van de buitenkant van het Groninger Museum goedgekeurd, de bouw is echter pas begonnen in 1992, nadat bezwaar was aangetekend door de Raad van State. Het interieur is gevormd door een aantal gastarchitecten, zoals Coop Himmelb, Michele de Lucchi en Philippe Starck. De basis van het ontwerp van Alessandro Mendini wordt gevormd door drie eenvoudige, maar strakke bouwvolumes, die elk los in elkaar liggen en in de lengte van het verbindingskanaal zijn gestationeerd, zij worden verbonden met elkaar door gangen.

In 2010 is het gebouw gerevitaliseerd, ofwel het exterieur en het interieur zijn in haar oude glorie hersteld. Het Groninger Museum was van april 2010 tot en met december 2010 gesloten voor het publiek.

Groninger Museum, de collecties

In het Groninger Museum zijn ieder jaar opnieuw, een vijftien- tot twintigtal collecties te bezichtigen, die zeer sterk variëren qua inhoud. Het Groninger Museum selecteert de tentoongestelde collecties zeer zorgvuldig, om een impressie te geven van de collecties van het Groninger Museum, vindt u onder deze alinea een viertal collecties met afbeeldingen en toelichtingen. U kunt het Groninger Museum ieder jaar opnieuw bezoeken, omdat de collecties ieder jaar veranderen.

De ontdekking van het eigen landschap, 2005

De collectie ‘De ontdekking van het eigen landschap’ geeft een beeld van het landschap in Noord-Nederland twee eeuwen geleden. Twee eeuwen geleden was het schilderen van dorps- en stadsgezichten in opkomst en in een later stadium werd het omringende landschap ook betrokken in de prent of tekening. De nadruk lag in de achttiende eeuw op het als schilderachtig ervaren, zogenaamde ‘Drentse’ landschap, waarin grillige bomen, vervallen huizen en kronkelige zandwegen waren te aanschouwen.

Het omschreven landschap is ook terug te vinden in de provincie Groningen. Een groot aantal Groningse kunstenaars heeft zich gefocust op het Drentse landschap. In de collectie zijn aquarellen van Moolenbergh en schilderingen van onder andere Anton Koster te zien, die tussen 1769 en 1840 heeft geleefd.

Philippe Starck, 2003

De Franse kunstenaar Philippe Starck is één van de gastarchitecten van het gebouw, waarin het Groninger Museum is gehuisvest. Philippe Starck is afkomstig uit Parijs en is gedurende twintig jaar bezig geweest met het vormgeven van diverse voorwerpen. De collectie was niet gericht op de kunstwerken van Philippe Starck, maar op de kunstenaar zelf.

Philippe Starck was in 2003 te zien op flatscreens in het Groninger Museum en heeft zijn hedendaagse kunstwerken stuk voor stuk toegelicht. De gevoelens, overwegingen en voorwaarden bij ieder object werden verteld, maar ook welke plaats een kunstwerk moet opnemen in het ‘normale’ menselijke bestaan.

Van Cuyp tot Rembrandt, 2006

In 2006 is de collectie ‘Van Cuyp tot Rembrandt’ te zien geweest. De Groningse kunsthistoricus Cornelis Hofstede de Groot, die leefde van 1863 tot 1930, stond centraal. Hij wordt beschouwd als de belangrijkste grondlegger van de Nederlandse kunstgeschiedenis. Het Groninger Museum beheert een merendeel van de collectie van Cornelis Hofstede de Groot.

In 1932 is het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD) opgericht, hiervan was de Groningse kunsthistoricus de grondlegger. De collectie ‘van Cuyp tot Rembrandt’ bestond uit de collectie van het Groninger Museum, aangevuld met enkele stukken van particuliere verzamelaars. De tentoonstelling moest een reconstructie voorstellen van de verzameling van Cornelis Hofstede de Groot.

Puur of grillig, 2010

Aziatische keramiek is van oorsprong vrij basaal, zij werden vervaardigd voor de Chinese en Japanse markt in de tiende tot en met de negentiende eeuw. De kannen, kommen, potten, schotels en vazen werden tot in de perfectie gemaakt, ook wel ‘pure vormen’ genoemd. De Chinese en Japanse pottenbakkers hebben hun producten in een later stadium geëxporteerd naar het buitenland, waar speciaal vervaardigde producten een vereiste waren.

De collectie toont een grote variatie aan keramiek, die soms bizarre en grillige vormen hebben. Een voorbeeld hiervan is de tulpenvaas. Deze tentoonstelling is gehouden van 4 april 2009 tot en met 11 april 2010.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten